SSL certificaat gebruiken voor je website; van http naar https

Jos Buurman - 01-02-2019

Wat is een SSL certificaat? Een SSL certificaat herken je aan het groene slotje bovenin de adresbalk van je browser. SSL staat voor Secure Sockets Layer, wat ervoor zorgt dat verbindingen met het internet versleuteld worden. Kwaadwillende kunnen hierdoor geen inzage hebben in de inhoud van het verkeer dat tussen server en website bezoeker heen en weer gaat.

Wat is http en https?

Http staat voor Hypertext Transfer Protocol en https staat voor Hypertext Transfer Protocol Secure. Die laatste is alleen mogelijk met een SSL verbinding. Anders krijg je meldingen als ‘deze website is onveilig’. Zelfs Google zet de woorden ‘Niet veilig’ in zijn adresbalk van Google Chrome als een website geen SSL certificaat gebruikt.

Met name webshops willen een veilige en betrouwbare uitstraling hebben. Een label als ‘Niet veilig’ is daarom niet goed voor de omzet die uit de webshop vloeit. Je zult daarom ook zien dat met name webshops een SSL certificaat hebben. Maar met de komst van de AVG wet die vorig jaar van kracht is geworden, is het ook de verantwoordelijkheid van de website eigenaar dat gevoelige data op een veilige manier wordt verwerkt. Denk hierbij aan formulieren op de site waar een bezoeker informatie in achter laat.

Hogere posities in Google met een SSL certificaat

Om website eigenaren extra te motiveren om over te schakelen naar https beloont Google websites die een certificaat hebben met hogere posities in Google dan websites die geen hebben. SSL certificaat

Redenen voor het omschakelen naar SSL

Er zijn dus 3 redenen om over te schakelen naar SSL en https:

Veiligheid, doordat het verkeer van en naar de website wordt versleuteld, komen privacy gevoelige gegevens niet op straat te liggen. Betrouwbaarheid, het groene slotje en de melding ‘Veilig’ in de adresbalk zorgt dat je website of webshop vertrouwd over komt bij bezoekers. Ze zullen hierdoor sneller geprikkeld worden om over te gaan tot de gewenste actie, zoals het doen van een aanvraag of het kopen van een product. Hogere posities in Google, zoekmachine optimalisatie, heeft je website een SSL certificaat dan wordt dit meegenomen als ranking factor in het verbeteren van de posities in zoekresultaten.